برخلاف فصل گذشته که لیگ برتر ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا تنها یک نماینده داشت، این بار 3 تیم ایرانی توانستند به جمع 16 تیم پایانی برسند

بعد از صعود سه‌شنبه شب مس، چهارشنبه شب تیم‌های استقلال و ذوب آهن در حالی به میدان رفتند که صعودشان از قبل حتمی شده بود و برای سرگروهی تلاش می‌کردند.

در این میان تیم اصفهانی موفق‌تر بود و توانست با پیروزی یک بر صفر مقابل الاتحاد عربستان نتایج خوبش را تکمیل کند و در یکی از دشوارترین گروه‌ها سرگروه شود. بدین‌ترتیب ذوب آهن در مرحله یک هشتم نهایی میزبان مس کرمان خواهد بود.

رویارویی این دو تیم با توجه به شناخت کاملی که از یکدیگر دارند، حساسیت مضاعفی خواهد داشت. ابراهیم زاده، سرمربی ذوب آهن هم تایید می‌کند که بازی مقابل  مس کار این تیم را سخت‌تر کرده است: «این بازی از آن جهت خوب و مثبت است که یک تیم ایرانی به جمع 8تیم برتر مسابقات صعود می‌کند. اما رویارویی با مس در اصفهان به‌مراتب سخت‌تر از دیدار با یک تیم عربستانی در همین ورزشگاه است.»

از سوی دیگر استقلال‌ که تا قبل از روز آخر بدون شکست بود، با شکست 2 بر یک در خانه الجزیره فرصت سرگروهی را از دست داد. آبی پوشان شروع خوبی داشتند و با تک گل فرهاد مجیدی نیمه اول را با برتری به پایان بردند ولی الجزیره در نیمه دوم شروعی توفانی داشت و در 10 دقیقه توانست 2 بار دروازه محمد محمدی را باز کند.

بعد از آن هم تیم میزبان بازی را در اختیار داشت و تعویض‌های کلیشه‌ای مرفاوی هم کمکی به استقلال نکرد. او در دقایق پایانی و به‌عنوان آخرین راه حل، مجتبی جباری را به زمین فرستاد ولی هافبک شماره 8 استقلال که بعد از 402 روز بازی می‌کرد هم نتوانست نقش ناجی تیم را ایفا کند.

مرفاوی بعد از این شکست، گفت: «ما برای پیروزی و سرگروهی به اینجا آمده بودیم ولی نتوانستیم کیفیت بازی‌های قبلی مان را نشان دهیم.بازیکنان تیم در نیمه دوم در انجام شرح وظایف‌شان ناموفق بودند.»در دیگر بازی گروه A،  الغرافه با اطلاع از نتیجه بازی استقلال با انگیزه بیشتری بازی کرد و توانست با گل دقیقه 91 کمیل در خانه الاهلی عربستان به پیروزی برسد و سرگروه شود. بدین‌ترتیب استقلال در مرحله حذفی باید در خانه الشباب عربستان بازی کند که کار صعود این تیم را سخت می‌کند.

دومین لیگ موفق آسیا

در بررسی 16 تیم حاضر در مرحله حذفی، بعد از کی- لیگ کره‌جنوبی که هر چهار نماینده‌اش صعود کرده‌اند، لیگ برتر ایران با داشتن 3 تیم، دومین لیگ موفق قاره آسیا به شمار می‌رود. این در حالی است که ژاپن و عربستان در این مرحله تنها 2 نماینده دارند.

البته تیم کاشیما آنتلرز ژاپن با کسب 18 امتیاز (حداکثر امتیاز ممکن)، بهترین تیم مرحله گروهی بود. حذف الاتحاد عربستان، فینالیست فصل گذشته به دست ذوب آهن یکی از حوادث مهم مرحله مقدماتی بود و حالا امید اصلی عرب‌ها به الهلال، قهرمان جدید لیگ این کشور و یکی از مدعیان جدی قهرمانی است.

لیگ ازبکستان هم که تنها 2 سهمیه در لیگ قهرمانان دارد، با صعود بنیادکار و پاختاکور، هیچ نماینده حذف شده‌ای ندارد. قطر، استرالیا و چین هم در این مرحله تنها یک نماینده دارند. در بین کشورهای غرب آسیا، امارات که هر چهار نماینده‌اش در گروهشان چهارم شدند، بدترین نتایج را گرفت.

پس از اینکه تیم ملی امارات در مرحله مقدماتی جام جهانی در رتبه آخر گروه ایستاد، این ناکامی جدیدی برای فوتبال این کشور محسوب می‌شود. با وجود این، تیم‌های اماراتی در روز پایانی با شکست دادن سپاهان و استقلال برای تیم‌های ایرانی دردسرساز شدند.

دلایل موفقیت تیم‌های ایرانی در مقایسه با فصل قبل، نیاز به تحلیل کارشناسی دقیقی دارد. ولی در نگاه اول می‌توان به 2 نکته مهم اشاره کرد: برنامه‌ریزی سازمان لیگ به نفع نمایندگان آسیایی و تجربه بیشتر باشگاه‌ها.

مجیدی، دومین گلزن برتر

موتا، مهاجم برزیلی سوون کره‌جنوبی با 2 گلی که در روز پایانی به ثمر رساند 7 گله شد تا همچنان بهترین گلزن لیگ قهرمانان آسیا باشد. بعد از او 4 بازیکن 5 گله وجود دارد که فرهاد مجیدی، کاپیتان استقلال یکی از آنهاست. مجیدی در مرحله یک هشتم نهایی،  با یکی دیگر از گلزنان 5 گله این تورنمنت روبه‌رو می‌شود و جدال او و فلاویو، مهاجم آنگولایی الشباب می‌تواند سرنوشت این بازی را رقم بزند.

دنیلسون، مهاجم برزیلی بنیادکار و لئاندرو، هموطنش در السد قطر هم دیگر بازیکنان 5 گله هستند. مهدی رجب زاده، مهاجم مس هم با زدن 4 گل، دومین گلزن برتر ایرانی این تورنمنت است. در جدول بازی جوانمردانه هم تیم سوون که بازیکنانش تنها 3 کارت زرد دریافت کرده اند، صدرنشین است.

کد خبر 106283

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز